zondag 15 februari 2009

Niets anders dan meningen

"Wanneer wij na afloop van de school naar buiten komen en iemand zien die in de rouw is, zeggen wij: 'Hij is een verloren mens.' Zien wij een consul, dan zeggen wij: 'Wat een gelukkige man.' Zien wij een banneling, dan is het: 'Stakker.' Of een arme man: 'Arme kerel, hij heeft niets te eten.' Deze schadelijke zienswijze moeten wij met wortel en al uitrukken. Hierover moet geen misverstand bestaan. Want wat is wenen en zuchten? Een mening. Wat is ongeluk? Een mening. Wat is strijd, wat is onenigheid, wat is een verwijt, wat een beschuldiging, gebrek aan eerbied, dwaasheid? Het zijn allemaal meningen, niets anders dan meningen over dingen waarover we geen zeggenschap hebben, waarvan wij aannemen dat zij goed of slecht zijn. Laat een mens zijn aandacht toch richten op dingen die hem wel keuze laten en ik zal ervoor instaan dat hij standvastig zal zijn, in welke omstandigheden hij zich ook bevindt. (...)

Dit is opnieuw een tekst van Epictetus, uit 'De Gesprekken' (of Diatribae). Deze teksten zijn een stenografisch verslag van de gesprekken van Epictetus en werden genoteerd door Arrianus, een leerling van hem. Epictetus is omstreeks 50 na Christus geboren. Hij stichtte in Griekenland een school voor filosofie en doceerde er tot zijn dood in 120 N.Chr. Keizer Hadrianus kende hem persoonlijk.

Ik citeerde eerder al iets van Epictetus, en heb het boekje nu volledig gelezen. Zeer aan te bevelen ! Ik ga het herlezen van in het begin - het is maar een dun boekje. Ondertussen streepte ik ook nog volgende passages aan :


"Bij de goden, houd toch op met het aanbidden van materiele dingen en houd op met uzelf eerst tot slaaf te maken van de dingen en vervolgens daardoor ook van de mensen, die u die dingen kunnen verschaffen of afnemen. (...)


Welk nut heeft de oefenpartner voor de atleet? Het allergrootste nut.
Dus wordt ook degene die mij beschimpt mijn partner in het gevecht: hij oefent mijn geduld, mijn zelfbeheersing, mijn zachtmoedigheid, of dacht ge soms van niet? (...)

Ge hebt een lastige buurman, zegt ge? Lastig voor zichzelf, maar voor mij is hij goed, want hij oefent mij in welgezindheid en in gezond verstand."

Geen opmerkingen: