zaterdag 3 maart 2012

Verandering en duurzaamheid

Mijn vader heeft nog zijn ganse loopbaan doorgemaakt bij één werkgever. Voor mij is dat niet het geval, en voor mijn vrouw evenmin. Ik denk dat het vandaag zelfs eerder een kneuterige indruk geeft als je maar één werkgever kan vermelden op je CV.

Verandering is een veel belangrijker deel van ons leven geworden, vergeleken met vroeger. Inzake ons werk is het een uiterst belangrijk kenmerk geworden. Het is bijna een doel op zich geworden, want stilstand is achteruitgang. Verandering is per definitie gelijk aan verbetering - dat is vandaag de boodschap.Wie tevreden is met hoe het nu gaat heeft het niet begrepen en zal zeker nooit vooruitgang maken.

Ondernemingen moeten dus constant veranderen, aantonen dat ze met vernieuwing en verbetering begaan zijn. Er wordt dus veranderd dat het een lieve lust is: nieuwe strategie, nieuwe naam, nieuwe eigenaar, nieuwe afzetmarkten, nieuwe producten, nieuwe afdelingen. Want nieuwe bezems vegen goed... 

Door deze woorden te gebruiken maak ik het een beetje belachelijk, en misschien is het dat wel ook. Maar om dat te counteren zijn er andere woorden bedacht voor dit proces. Innovatie is een veel leuker woord dan verandering. Flexibiliteit is ook een woord waar een normaal mens niet tegen kan zijn. En omdat die verandering niet zo eenvoudig te implementeren is, is er nood aan een change management.

We hebben nooit goed geweten wat de toekomst zal brengen maar vandaag is het extreem moeilijk. Er kan dus enkel een beleid gevoerd worden op korte of zeer korte termijn. Uitzendarbeid en tijdelijke contracten hebben bijgevolg veel succes. En zelf zijn we ook geregeld op zoek naar nieuwe uitdagingen, nieuwe horizonten.

Steeds meer mensen hebben zich aangepast aan dit constante veranderen. Velen hebben hun succes gebouwd op hun vermogen om goed te functioneren in chaotische omstandigheden en met gemak een streep te trekken door activiteiten en organisaties. De besten mogen elk jaar in januari in Davos gaan paraderen.
Dit veranderingsdenken heeft zich uitgespreid over alle aspecten van de samenleving. Het is een deel geworden van ons karakter, van onze persoonlijkheid. We zijn er met zijn allen van overtuigd geworden dat verandering noodzakelijk is, en dus aanvaard moet worden als iets goeds. De natuur zelf is trouwens in constante verandering.

Het gevolg is dat we met zijn allen vergeten zijn dat niet alles gediend is met verandering, dat duurzaamheid eveneens een erg belangrijke kwaliteit is in de samenleving. De relaties tussen mensen kunnen niet gebaseerd worden op constante verandering. Hechte relaties, niet enkel in het gezin, tussen man en vrouw, tussen ouders en kinderen, maar ook tussen vrienden, zijn fundamenteel gebouwd op duurzaamheid, op lange termijn, op trouw.

Relaties tussen mensen kunnen enkel kwaliteitsvol zijn indien duurzaamheid hun finaliteit is. Dan pas kan er vertrouwen ontstaan die noodzakelijk is om vlotte en vruchtbare samenwerking mogelijk te maken. Ook in ondernemingen en organisaties is vertrouwen noodzakelijk. Dat vertrouwen kan enkel ontstaan in een denken en handelen dat gericht is op langere termijn, op duurzaamheid, op kwaliteitsvolle relaties met collega's, klanten en leveranciers. Dat vertrouwen verdwijnt volledig als de korte termijn en de voortdurende verandering het leidende principe zijn geworden. 

Ik denk dat vele mensen in de knoei geraken ofwel thuis ofwel op het werk door deze fundamenteel andere ingesteldheid die van hen verwacht wordt. Thuis moeten de relaties gekenmerkt worden door duurzaamheid, trouw en lange termijn betrokkenheid, op het werk zijn de relaties liefst gebaseerd op flexibiliteit, verandering, korte termijn en wantrouwen. De politiek is ook een voorbeeld geworden van korte termijn denken en verandering. En daarbovenop is ons consumptiegedrag ook heel grillig en gericht op verandering en vernieuwing, liever dan op duurzaamheid en hergebruik.

Als ons geluk en de kwaliteit van ons leven voor een groot deel gekenmerkt wordt door de kwaliteit van onze relaties, dan is het nodig om het aspect duurzaamheid veel meer te benadrukken. Ik heb de indruk dat de beste ondernemingen en organisaties dit ook begrijpen. Ik hoop dat ze veel navolging krijgen.

(Deze tekst is geïnspireerd op het boek 'De flexibele mens. Psychogram van de moderne samenleving' van Richard Sennett, oorspronkelijke titel: 'The Corrosion of Character', uit 1998. Ik heb het boek vorige week gekocht in Televil, de kringloopwinkel van Vilvoorde, voor 1 euro. Het boek stond vroeger in de openbare bibliotheek van Machelen en heeft een grote stempel: AFGEVOERD. U begrijpt dat dit niet doelt op de inhoud van het boek...)


Misschien vind je de volgende teksten ook interessant :

Geen opmerkingen: